Marketingowy majstersztyk

Nie od dziś wiadomo, że dźwignią handlu jest dobra reklama. Nic więc dziwnego, że jednostki samorządowe coraz częściej wykorzystują koncepcje i narzędzia marketingowe do wykreowania wizerunku oraz marki miejsca. Cechy te, stanowią bowiem rodzaj wsparcia podmiotu na tle konkurencyjności przestrzenno-gospodarczej. Przez długi czas zarządzanie marketingowe opierało się wyłącznie na realizowaniu przelotnych inicjatyw reklamowych. Obecnie jednak, coraz częściej władze lokalne starają się traktować marketing jako spójne, strategiczne, a przede wszystkim kompleksowe zarządzanie. Dlatego też, działania promocyjne gminy Uniejów wywierają ogromny wpływ na kreowanie własnej, niepowtarzalnej marki, w której intensywnie rozwija się działalność uzdrowiskowa, turystyczna czy rekreacyjna. Uniejów to obecnie najmłodsze uzdrowisko termalne w Polsce, a także jedyne w całym województwie łódzkim. Unijne inwestycje, geotermia i nawiązanie nowych współprac pozwoliły gminie wyrwać się z marazmu. W przeszłości bowiem, gmina ta miała charakter rolniczy i była jedną z najuboższych w Polsce. Małe miasteczko zawsze kojarzyło mi się bardziej z zapadłą dziurą o której czym prędzej trzeba zapomnieć, aniżeli z ośrodkiem turystycznym promowanym na całą Polskę. A jednak! Rozpoczęcie prac nad wydobyciem wód geotermalnych stało się  początkiem licznych zmian w środowisku przyrodniczym, sferze społecznej oraz gospodarce.
Zarządzanie marketingowe wyróżnia między innymi określenie potrzeb potencjalnych klientów, rozpoznanie ich preferencji, obserwację i zrozumienie zasad panujących na rynku. Ponadto dotyczy ustalania konkretnych celów, a także wywierania wpływu na otoczenie i partnerów z którymi się współpracuje. Chcąc zatem odnosić sukcesy, władze samorządowe są zmuszone do zaplanowania, a następnie realizowania działań promocyjnych i wykreowania oryginalnej marki miejsca. Stworzony wizerunek ma niebagatelny wpływ na wyobraźnię odbiorcy oraz powstające w jego głowie wspomnienia i doświadczenia, na skutek przebywania w konkretnym miejscu. Dlatego właśnie tworzone są wszelkie sugestie w postaci symboli, zachowań mieszkańców, haseł oraz spotów reklamowych i wydarzeń. Wszystkie atrakcje, jakie ma do zaoferowania samorząd terytorialny, wartość zarówno materialna, niematerialna jak i historyczna, w połączeniu z działaniami marketingowymi mają szanse sprawić, że turyści będą chcieli polecać to miejsce, a w przyszłości może nawet do niego wrócić.
„Termy Uniejów – tu narodzisz się na nowo” to esencja wielopłaszczyznowej promocji medialnej. Chlorkowo-sodowa woda mineralna, która jest wydobywana z głębokości około 2 km o temperaturze 68-70 st. to największe bogactwo miasta. Ze względu na swoje właściwości zdrowotne jest wykorzystywana w profilaktyce, rehabilitacjach oraz leczeniu schorzeń różnego rodzaju układów. Zabiegi zdrowotne i odnowa biologiczna w nowoczesnym kompleksie termalno-basenowym  zapewniają chwilę relaksu, a bogata oferta zawiera między innymi baseny zachęcające do kąpieli na świeżym powietrzu, strefę Wellness&SPA, komory śnieżne, sanarium czy basen lodowy. Oprócz tego, woda geotermalna nadaje się do konsumpcji i służy w kuracjach pitnych. Jest się czym pochwalić, prawda? Nic więc dziwnego, że podstawę promocji Uniejowa stanowi fakt uzyskania statusu miejscowości uzdrowiskowej, a na oficjalnym samorządowym logo dumnie widnieje napis „Uniejów Uzdrowisko Termalne”. Dogodna lokalizacja i dostępność do wód geotermalnych pozwoliły władzom miasta w stosunkowo krótkim czasie znacząco rozszerzyć atrakcyjność oferty turystycznej, a ta z kolei przyczyniła się do większej rozpoznawalności gminy.
„Uniejów – Miasto Wody, Indian i Rycerzy” – tak brzmi hasło promocyjne uzdrowiska. Z pewnością dużo lepiej, niż „Poddębice – miasto słońca”, które nijak odnosi się do rzeczywistości. Paradoks polega na tym, że formalnie to właśnie Poddębice są miastem powiatowym, a ludziom kojarzy się ono wyłącznie za sprawą uniejowskich term. Aha! Zaznaczam przy tym, że Poddębice również mają dostęp do wód geotermalnych, nawet o wyższej temperaturze. Wracając jednak do meritum, hasło reklamowe łączy w sobie trzy najważniejsze cechy uzdrowiska. Okazuje się, że oprócz term Uniejów słynie z Towarzystwa Przyjaciół Indian Ameryki Północnej oraz Bractwa Rycerskiego „Signum Temporis”. Świadczą o tym kompleks rekreacyjno-turystyczno-edykacyjny – Kasztel Rycerski otwarty w 2008 roku (obecnie w remoncie) oraz skansen w postaci „Zagrody Młynarskiej” działający prężnie od 2012 roku. Wokół wszystkich wymienionych elementów promocji władze samorządowe podejmują inicjatywy, które w atrakcyjny sposób podnoszą wartość miasta. Przykłady? Indiańskie Lato im. Sat-Okha, Ogólnopolski Festiwal Muzyki i Tańca Ameryki POW-WOW, Wielki Turniej Rycerski na zamku w Uniejowie, Średniowieczny Jarmark na Kasztelu Rycerskim czy Ogólnopolskie Dni Wody. Ciekawym elementem promocji jest też umieszczenie motywu lilii z herbu miasta w różnych zakątkach Uniejowa. Są to z pozoru nic nie znaczące, drobne „smaczki”, jednak w końcowym rozrachunku pozwalają one nadać miejscu odpowiedni kształt i charakter. Zorganizowano nawet festiwal tematyczny o nazwie „Królestwo Lilii”, który polegał na stworzeniu barwnych kompozycji kwietnych z motywem lilii w Uniejowskiej Kolegiacie. Do rozwoju gminy przyczyniła się także interdyscyplinarna współpraca z wieloma uczelniami. Partnerska współpraca została nawiązana między innymi z Łódzką Akademią Sztuk Pięknych, Uniwersytetem Medycznym w Łodzi, Akademią Techniczną w Warszawie czy Łódzką Politechniką. Dostęp do wiedzy i pomoc doświadczonych naukowców to  niewątpliwie duża szansa na dalszy rozwój miasta i realizację nowych planów.
Absolutnym zaskoczeniem jest jednak udział Uniejowa w organizacji imprez masowych we współpracy z Radiem ZET i TVP2 „Lato ZET i Dwójki”. Przyznam, że widywałem transmisje z uniejowskich term w „Pytaniu na Śniadanie” czy „Dzień Dobry TVN”, słyszałem reklamy kompleksu basenowo-termalnego puszczane w radiu, ale nigdy nie spodziewałbym się w tym miejscu tak dużego koncertu muzycznego. Kiedy rok temu przeczytałem, gdzie odbędzie się jedna z większych imprez muzycznych w Polsce… byłem w szoku. Koncert przy obiektach termalnych przyciągnął kilkudziesięciotysięczną publiczność i był transmitowany przez telewizję Polsat na żywo. Trudno o lepszą reklamę, prawda?
W Uniejowie organizowane są również imprezy targowe, konferencje, seminaria, sesje naukowe oraz delegacje wizyt krajowych i zagranicznych.  Podejmowane są inicjatywy stworzenia niezależnej marki „Eko Uniejów”, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dotyczy on różnych działań zmierzających do umocnienia pozycji miasta i budowy silnej marki bazującej na elementach przyrodniczych, a także walorów turystycznych w wizerunku Uniejowa. Działania te, mają pomóc zwiększyć komfort mieszkańców, promować zdrowy styl życia oraz możliwość wykorzystania zasobów przyrody przy tworzeniu tego typu miejsc. Nie bez znaczenia było stworzenie oficjalnych stron internetowych Uniejowa, kompleksu termalnego oraz wykorzystanie mediów społecznościowych. Utrzymanie bliskiego kontaktu z inwestorami, dzielenie się na bieżąco najważniejszymi informacjami, a także łatwy dostęp do oficjalnych treści wzmacnia pozytywny wizerunek gminy.
Ogólny zarys kampanii promocyjnej Uniejowa określa w jaki sposób władze samorządowe wypromowały Uniejów. Drzemiący pod powierzchnią ziemi potencjał, kilkusetletnia spuścizna historii miasta oraz walory krajobrazowe wreszcie zostały docenione. Koncepcja promocji marketingowej opiera się bowiem na wykreowaniu „młodego duchem uzdrowiska” poprzez wykorzystanie aspektów przyrody oraz stworzeniu w centrum Polski turystyki uzdrowiskowej wraz z nowoczesnym ośrodkiem SPA. W tym momencie jest to jedyne takie miejsce w regionie. Założenia te, w zestawieniu z bogactwem historycznym miasta pozwoliły stworzyć zupełnie nową, oryginalną markę, a to z kolei, przyciągnęło turystów z całej Polski. Połączenie umiejętnego zarządzania z rozległymi działaniami marketingowymi pozwoliło całkowicie przekształcić model rozwoju gminy. O potencjale tego miejsca świadczy fakt, iż baseny termalne wraz z całą gminą Uniejów zdobywają liczne nagrody ogólnopolskie i regionalne. Należy przy tym pamiętać, że działalność gminy dopiero się rozwija, a obecna oferta turystyczno-wypoczynkowa nie spełnia jeszcze wszystkich kryteriów kompletnego kurortu turystycznego. W ostatnich latach podejmuje się jednak działania na wielu różnych płaszczyznach rozwoju w taki sposób by stworzyć jeszcze bardziej integralny, spójny i wszechstronny produkt turystyczny.

Literatura:
1. Kowalska P.: Zintegrowany produkt turystyczny w działaniach produkcyjnych gminy Uniejów i jego rola w budowaniu marki miejsca, Biuletyn Uniejowski, Łódź 2016
2. Gorczyczewska E., Smętkiewicz K.: Budowa i promocja marki miejsca na przykładzie uzdrowiska termalnego Uniejów, Łódź 2013
3. Oficjalny portal internetowy uzdrowiska Uniejów: www.uniejow.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Pocztówki z Centrum , Blogger